We staan nooit stil, ontdek onze nieuwtjes.
We duiken zo nu en dan eens in de pen en schrijven iets. Over onze realisaties, het team achter Standmark maar ook over de sector.

De C van Calculatie
We nemen je mee in de wondere wereld van de standenbouw. Een reeks van A tot Z. Hierna heeft ons vak geen geheimen meer voor jou!
"𝑺𝒍𝒊𝒌 ... 𝒅𝒊𝒆 𝒃𝒆𝒖𝒓𝒔𝒅𝒆𝒆𝒍𝒏𝒂𝒎𝒆 𝒌𝒐𝒔𝒕 𝒈𝒆𝒍𝒅!"
Dat horen we wel vaker. En dat begrijpen we!
Met deze post geven we je inzicht in het kostenplaatje van een stand en een beursdeelname. Welke kosten zijn er? En hoe zorgen wij ervoor dat je investering rendeert?
Een beursdeelname is een investering die moet lonen. Als bedrijf steek je veel tijd en middelen in de voorbereiding, deelname en opvolging. Daarom hou je het kostenplaatje terecht goed in de gaten.
Maar waar bestaan die kosten eigenlijk uit?
1. Standplaatskosten
De eerste kostenpost? De standplaats zelf.
Voor een vakbeurs in de Benelux of Duitsland betaal je:
💰 €80 – €300 per m² aan de beursorganisatie.
⚡ Kosten voor water- en elektriciteitsaansluitingen.
📍 Locatie-impact: Een prominente plek in een drukbezochte hal kost meer dan een stand in een hoek
2. Kosten voor de bouw van de stand
Niet elke stand is hetzelfde. En veel factoren bepalen de prijs, denk aan:
- Grootte
- Maatwerk
- Digitale toepassingen
- Locatie
- ….
Richtprijzen geven is moeilijk, maar we willen het toch proberen.
🏗 Een simpele maar functionele stand kan vanaf €125/m².
✨ Hoe creatiever het design, hoe meer technologie en maatwerk, hoe meer ruimtes of verdiepingen … hoe hoger de prijs.
🏆 De meeste standen die wij bouwen zitten tussen €300/m² en €500/m².
👉 Uiteindelijk hangt alles af van de wensen van de klant.
3. Andere kosten om rekening mee te houden als exposant
✈ Logistiek & transport voor jouw materialen en mensen.
Buitenlandse beurzen brengen extra kosten met zich mee (denk bv. aan Brexit-effecten).
👥 Promotie, personeel & verblijf
Reiskosten, accommodatie en marketingmateriaal tellen ook mee.
Calculeren, calculeren… wie goed rekent, kan slimmer bouwen
We maken er een erezaak van om met onze klanten mee te denken in functie van hun budget!
Bij standenbouw telt elk detail. Daarom berekenen we zorgvuldig élk onderdeel:
📏 Vloer & constructie
Van standaardoplossingen tot maatwerk.
💡 Huurmaterialen
Verlichting, truss, AV-technieken.
🎨 Ontwerp & projectcoördinatie
Een stand moet niet alleen mooi zijn, maar ook slim en veilig gebouwd.
🚛 Logistiek
Transport van materialen én team.
Door prijzen jaar na jaar op te volgen, te vergelijken én door aan nacalculatie te doen, zit die berekening in onze vingers. We zien snel waar het goedkoper kan zonder in te boeten op kwaliteit!
Open kaart! Samen naar een eerlijke prijs
Ons uitgangspunt: hoe creëren we een correcte prijs voor iedereen? Voor de klant, maar ook voor onszelf als standenbouwer!
Dat betekent:
✅ Een stand die rendeert voor de klant.
✅ Efficiënt bouwen zonder verborgen kosten.
✅ Een gezonde marge voor ons, zodat we kunnen blijven investeren in innovatie en in onze mensen
"Een beursstand is dus geen kostenpost, maar een strategische investering. En wij doen ons deel met passie om ervoor te zorgen dat die rendeert! Zo bouwen we niet alleen sterke stands, maar ook sterke samenwerkingen." - Sam, zaakvoerder

Heb je vragen over onze aanpak of wil je meer weten over de budgettering van jouw beursdeelname? Neem dan gerust contact met ons op!

De B van Bouwdossier
We nemen je mee in de wondere wereld van de standenbouw. Een reeks van A tot Z. Hierna heeft ons vak geen geheimen meer voor jou!
Tweede letter in de rij: de B van Bouwdossier.
Met een bouwdossier dat leest als een LEGO-handleiding, wordt elke opbouw kinderspel, toch? 😅
Helaas ... maar een goede voorbereiding is wel het halve werk!
Stap 1: Technisch design
Heb je een ontwerp voor jouw stand?
Of het nu door ons is gemaakt of door jou is aangeleverd ... wij vertalen het ontwerp in een bouwdossier.
We starten met een technisch design. Dat geeft duidelijk aan uit welke onderdelen jouw stand bestaat. Zo weten we wat we op maat moeten maken in ons atelier, wat uit ons magazijn komt en wat we eventueel moeten inkopen. - Diego, technical operations coördinator

Stap 2: Bouwdossier
Vervolgens maken we een uitgebreid bouwdossier.
We denken aan de essentials: vloeren, wanden, plafonds, hoogbouw, elektriciteit, watertoevoer, verlichting ...
Maar ook aan alle extra’s, zoals visuals, branding, meubilair, beleving, decoratie, groen, ... Ja, zelfs aan de frigo-inhoud!
Tenslotte staan ook alle contactpersonen en praktische afspraken in het dossier.
Stap 3: briefing
De projectleider brieft het bouwdossier aan de bouwer. Door alle elementen samen te overlopen, kan de bouwer tijdens de opbouw zelfstandig aan de slag.
Het bouwdossier leest als een LEGO-handleiding. Stap voor stap zegt het wat er wanneer moet gebeuren. Zo bereiden wij ons voor op een vlotte opbouw!

Heb je vragen over onze aanpak of wil je meer weten over de fijne kneepjes van ons vak? Neem dan gerust contact met ons op!

De A van Afbouw
We nemen je mee in de wondere wereld van de standenbouw. Een reeks van A tot Z. Hierna heeft ons vak geen geheimen meer voor jou!
We beginnen bij ... het einde van de beurs. De A van Afbouw.
Afbouw ≠ afbraak
Hopelijk heb je als exposant véél werk na de beurs met het opvolgen van al die nieuwe leads en bestellingen!
Ook wij schieten weer in actie. We bouwen elke stand terug af. Camion op, richting Standmark headquarters.
Afbouw staat niet gelijk aan afbraak. Door standelementen na iedere beurs zorgvuldig te demonteren en te inspecteren, kunnen we onderdelen opnieuw inzetten voor toekomstige evenementen.
Deze manier van werken vermindert afval, bespaart kosten en draagt bij aan een groenere evenementensector - een aanpak die zowel exposanten als beursorganisaties steeds meer waarderen. - Giacinta, design- en projectcoördinator
Orde in de chaos
In de beurshallen heerst tijdens de afbouw een drukte van jewelste. Iedere standenbouwer is volop in de weer om materialen snel en ordelijk in de camion te laden. De sleutel tot succes? Een goede voorbereiding en planning.
Sommige beursorganisaties spelen hierop in: zij laten de standenbouwers vaste timeslots reserveren voor de afbouw. De gespreide planning die zo ontstaat, voorkomt dat alle partijen tegelijkertijd in de weer zijn en in elkaars weg lopen.
Zo kan iedereen efficiënter en veiliger werken. Het zijn vooral de Nederlandse en de Duitse beursorganisaties die deze manier van werken al implementeren. - Florian, design- en projectcoördinator

Joint effort
De afbouw is een teaminspanning. Essentieel zijn duidelijke afspraken tussen alle betrokken partijen – van de standenbouwer tot de exposant en de beursorganisatie. Welke materialen wil de klant terug bij hen? Welke standelementen stockeren we in ons magazijn? Welke recyclageregels legt de beursorganisatie op?
De afbouw van een beurs is dus veel meer dan alleen het terugbrengen van materialen – het is een zorgvuldig gecoördineerd proces dat draait om planning, communicatie en samenwerking.
Heb je vragen over onze aanpak of wil je meer weten over de fijne kneepjes van de afbouw? Neem dan gerust contact met ons op!

Standmark in 't nieuw: rebranding en nieuwe website
Bij Standmark bouwen we al decennia standen en interieurs die impact maken. Tijd om even stil te staan, achterom te kijken en vooral: vooruit te blikken. Vandaag lanceren we met trots onze nieuwe huisstijl en onze gloednieuwe website.

Dankbaar voor gisteren
Er zijn best veel redenen om trots te zijn.
Trots op onze jarenlange ervaring in de Europese markt van standenbouw en interieurs. We’ve got some miles under our belt … En onderweg hebben we veel geleerd! Deze expertise is de basis van alles wat we doen.
Trots op ons trouw klantenbestand, dat door de jaren heen met ons is gegroeid. Door keer op keer te investeren in relaties hebben we samen iets waardevols opgebouwd.
En zeker trots op ons onze getalenteerde equipe van meer dan 30 ontwerpers, bouwers en planners. Elke dag creëren we samen impactvolle creaties.
Stilstaan bij vandaag
Het werd tijd om even stil te staan bij wie we vandaag zijn. De voorbije maanden hebben we met Helena en Kasper van Valued een intensief traject doorlopen. In boeiende sessies hebben we samen scherpgesteld: wat drijft ons, en wat maakt ons uniek?
Dit proces bracht niet alleen interessante inzichten, maar hielp ons ook onze focus nog duidelijker te definiëren.
Klaar voor morgen: Een frisse look en een duidelijke stem
We kijken vol vertrouwen naar de toekomst. En die toekomst krijgt een nieuw gezicht. Onze rebranding staat voor wat we doen en waar we in geloven:
Onze nieuwe baseline: Build a stand, leave a mark
Een beursstand is zoveel meer dan een mooie presentatie. Het is een manier om als merk te laten zien dat je er bent, om connectie te maken met je klanten en een blijvende indruk achter te laten. Bij Standmark gaat het niet alleen om de esthetiek, maar om ervoor te zorgen dat jouw merk écht een stempel drukt.
Ons logo: krachtig en speels
Het nieuwe logo straalt kracht uit, maar blijft toegankelijk. Het speelse groene bolletje symboliseert onze "mark"—de stempel die we samen achterlaten.
We houden vast aan ons vertrouwde electric blue: de kleur van actie. Maar we voegen zachtere tonen toe, zoals peach, en een vleugje groen dat symbool staat voor groei en vernieuwing.
Onze kernwaarden
Wat onze klanten van ons mogen verwachten, blijft onveranderd:
- Klantgericht: onze klanten zijn geen nummer, maar een partner. Persoonlijk contact is de basis en onze zaakvoerder Sam is altijd dichtbij
- Doordacht: we denken strategisch mee en zorgen dat we alle obstakels wegnemen
- Rechtuit: we communiceren transparant en duidelijk
- Betrouwbaar: we leveren de projecten op tijd op en volgens afspraak
"Ik ben ongelooflijk trots op ons team en op het traject dat we samen hebben afgelegd. Met deze rebranding hopen we onze energie en goesting voor de toekomst uit te stralen. Ik kan niet wachten om te zien wat we samen gaan bereiken." - Sam, zaakvoerder Standmark

Blijf op de hoogte.
Volg ons op LinkedIn en blijf op de hoogte van onze nieuwtjes.